Shekarabi (S) undersöker förbud mot casinoreklam i Italien
Civilministern Ardalan Shekarabi har sedan casinoregleringens inträde varit väldigt aktiv i frågor gällande casinoreklam. Han har vid ett antal tillfällen varit mycket kritisk till den reklam som casinon just nu använder sig av. Den förhåller sig inte till de regler som finns gällande måttfullhet menar han. Det haft faktiskt vid tillfällen gått så pass långt att Shekarabi sagt att ett totalförbud mot casinoreklam inte bör uteslutas.
Nu har civilministern rest ner till Rom för att undersöka frågan ytterligare. Den 1:a januari 2019 förbjöd Italien all spelreklam, och Shekarabis mål har nu varit att möta representanter från Italiens regering och myndigheter för att se resultatet av detta förbud.
Det italienska förbudet
Förbudet mot casinoreklamen i Italien är en del i ett projekt kallat Värdighetsförordningen, eller Dignity Decree på engelska, som är Italiens första stora ekonomiska reglering och omfattar 12 olika artiklar främst riktade till att förbättra arbetssäkerheten i landet. Men det finns också förbud som påverkar reklam för tjänster och produkter som omfattar pengaspel.
Förutom att reklam inte får visas i media eller annan plats är det även förbjudet för sport, musik och kulturevent att ta emot sponsring från casinon. De som redan innan regleringen hade avtal med olika Spelbolag får fortsätta tills kontraktet rinner ut. Ett annat undantag från reglerna är att Italiens nationella lotteri inte behöver förhålla sig till reglerna.
De som bryter mot reklam- och sponsorreglerna kommer att bli tvugna att betala böter på minst 500 000 kr som ska gå till en fond för att bekämpa spelberoende.
Ardalan Shekerabis Italienbesök
Ardalan Shekerabi besökte Rom från den 17 till 19 juni. Där träffade han bland annat landets viceminister och generaldiriktören för tull- och monopolmyndigheten.
- Att ta del av andra länders erfarenheter, i det här fallet av Italiens totalförbud av spelreklam, är värdefullt för vårt fortsatta arbete med konsumentskydd på den svenska spelmarknaden, säger han i ett pressmeddelande.
Shekerabi har inte gjort några uttalanden efter besöket i Rom gällande casinon. Hur civilministern ser på framtiden för den svenska spelreklamen är därmed inte helt klar. Men om vi utgår från att han fortfarande är lika kritisk som tidigare kan det mycket väl bli så att vi kommer att få se mindre reklam från spelbolag i framtiden.
Om man ser utifrån de diskussioner som allmänheten har om spelreklam så är det framförallt den reklam som visas på TV som kritiken riktats mot. I nuläget är de kommersiella TV-kanalerna fullproppade med reklam och det är inte alls ovanligt att flera casinoreklamer vissas på rad. Detta är knappast vad Spelinspektionen såg framför sig när de la till punkten i casinoregelringen om att spelreklam ska vara måttlig.
Det känns dock inte sannolikt att ett totalförbud kommer att bli aktuellt. Mer sannolikt är att ett hårdare regelverk kommer att introduceras för att kontrollera vad reklamerna får innehålla och hur mycket av den typen av reklam får visas. Det skulle också kunna bli så att reklamen inte får visas i alla medier eller att casinoreklam enbart får visas under vissa tider på dygnet.
Även fast lobbyverksamhet inte är ett ord som ofta förekommer i svenska kretsar så ska vi inte utesluta det faktum att ett antal väldigt mäktiga medieföretag är beroende av de intäckter de får från spelbolagen. Om spelreklamen skulle försvinna betyder detta enorma förluster för dessa webbtidningar och i förlängningen kan det då handla om en demokratifråga där kvällstidningarna står i en beroendeställning till casinobranschen.