Nu överklagar ComeOn Spelinspektionens beslut
Förra månaden delades det ut varningar och sanktionsavgifter till åtta olika spelbolag i Sverige. Detta efter att de erbjudit betting på ligor med omyndiga spelare. Nu har ComeOn valt att överklaga den varning som skickades till dem. Anledningen menar dem är att regleringen är alldeles för otydlig.
– Alla dessa fall kommer sannolikt att prövas i rätten. Och vi kanske kommer att få mer klarhet. Men det är bortkastad tid, om reglerna hade definierats tidigare hade vi, och än mer viktigare våra kunder, kunnat undvika all denna förvirring. Problemet är att om rätten inte ger någon klarhet kommer det ta över ett år. Och hur ska man kunna tolka dessa lagar snabbare än så? Ska vi acceptera vad de säger även fast experter och spelbolag ifrågasätter dem? Det är en hal väg vi åker på, säger ComeOns vd Lahcene Merzoug till EGR.
Enligt regleringen får inte spelbolag ta bets på sporter där majoriteten av spelarna är under 18 år. Men flera av spelbolagen menar att detta inte har varit fallet. Enligt dem har de blivit bötfällda för betting på ligor där det i somliga fall bara funnits en spelare under 18 år. Ett av spelbolagen, Gaming Innovation Group, valde att plocka ned all sportsbetting från sina casinon när de fick varningen. Ett antal av spelbolagen kan dock inte följa Gaming Innovation Groups exempel då de är mer beroende av inkomsten från just betting.
– Vi kämpar för att alltid vara 100% inom regelverket. Men våra team gör en tolkning av regelverket och sedan verkar det som att regulatorerna gör en helt annan tolkning. Vi får ständigt omvärdera vad det är som faktiskt häller. Just nu har vi svårt att ens definiera vad en bonus faktiskt är enligt det svenska regelverket.
ComeOn är, enligt skatteberäkningar, det näst största privatägda spelbolaget som är aktiva på den svenska marknaden idag. Det är bara Kindred Group som just nu ligger före dem och Merzoug säger att han förväntar sig att gå om dem inom kort.
Oklarheter i regleringen
Detta är inte första gången representanter för spelbolagen påpekar att regleringen är otydlig. Kritiken har inte enbart riktat sig mot bonusar. Även marknadsföring har varit ett brett diskuterat ämne. Ninja Casino, numera Nano Casino, var den part som tidigt diskuterades gällande casinoreklam då de mötte stark kritik efter att ha marknadsfört sig i Stockholms tunnelbanor. Casinots dåvarande vd, Joacim Möller, uttalade sig om detta i Resumé redan den 23 januari.
– Jag tror att alla hade mått bättre av mer tydlighet. Lite slarvigt uttryckt kan man tycka att lagstiftningen är för övergripande och att Spelmyndigheten inte kan ge svar på de frågor branschen har. De har i princip sagt ”Här är reglerna, nu får licensinnehavaren tolka regelverket och ta fram kampanjer som vi testar och ser om det blir fel”. Det är en bekväm väg för dem att gå men det öppnar upp en terräng för cowboys, sa Joacim Möller till Resumés reporter.
Ninja Casino kom som bekant sedan att förlora sin licens, delvis på grund av casinobonusar. Deras nuvarande vd Tobias Fagerlund sa då att de var förbryllade över Spelinspektionens beslut.
– Morgonens besked från Spelinspektionen kom oväntat eftersom bolaget är av uppfattningen att vi efterlever de krav som den nya lagstiftningen ställer på spelbolag i Sverige. Att de nu kommer med detta beslut är för mig märkligt, sa Tobias Fagerlund.