Nu kommer casinoreklam till Facebook
Facebooks Casinoreklam Startar
Folk som har klagat på att det är för mycket casinoreklam på TV och nyhetssidor på nätet kommer nu att få en tråkig överraskning. Tidigare har det inte varit lagligt för online casinos att marknadsföra sig i Sverige för några online casinos. Detta har dock aktörerna kunnat kringgå genom att göra reklam i medier som jobbar mot Sverige men som ägs av utländska företag. Somliga har också helt struntat i reglerna då marknadsföringsvärdet är så pass högt att de böter som delas ut inte har varit särskilt avskräckande.
Storspelare
- Snabba uttag
- Inga omsättningkrav
- Över 2000 spel
LeoVegas Casino
- Snabba uttag
- Över 1000 casinospel
- Bäst mobilcasino
Speedy Casino
- Snabba uttag
- Över 1500 spel
- Support 24/7
GoGoCasino
- Snabba utbetalningar
- Fokus på spelande
- Enkelt och smidigt
Nu är det dock fritt fram för casinon att marknadsföra sig på den svenska marknaden så länge det marknadsförda casinot innehar en licens. Detta har öppnat upp en helt nytt landskap av platser att marknadsföra online casinos på. Bland dessa nya kanaler är det inte svårt att se hur sociala medier kommer att påverkas starkt.
Sociala medier har på kort tid blivit de absolut starkaste platserna för företag att marknadsföra sig på. Enligt färsk statistik från Svenskarochinternet.se använder 76% av de svenska internetanvändarna Facebook och 60% är aktiva på Instagram. Detta betyder att en majoritet av landets befolkning är anslutna till sociala medier och kan därmed nås genom dessa sajter och applikationers marknadsföringsverktyg.
Enligt Breakits egna undersökning av de 60 casinon som har licens i Sverige är det dock bara elva som har börjat använda sig av av Facebook och Instagram i nuläget. Varav dessa är LeoVegas det casino som gått hårdast ut med hela 25 annonser på sociala medier sedan årsskiftet. De följs sedan av NYSpins och Duelz som har 23 aktiva annonser. Svenska Spel är den den fjärde mest aktiva casinoaktören när det gäller casinoreklam på sociala medier, i dagsläget har de sju annonser ute. Fast när det gäller Svenska Spel så har de kunna marknadsföra sig på sociala medier redan innan regleringen.
Breakit har kontaktat Kindred Group, som driver bland annat Unibet och Storspelare, för att fråga om deras planer gällande marknadsföring i sociala medier.
”Annonsering i sociala medier kommer att bli viktigt för oss. Det är en kanal som har hög räckvidd men också låter oss annonsera effektivt och datadrivet samt erbjuder väldigt bra uppföljningsverktyg”, skriver Kindred Groups Sverigechef Dersim Sylwan i ett mejl till tidningen.
Sannolik kommer marknadsföringen att öka exponentiellt i sociala medier inom de kommande månaderna. Att det bara är elva online casinos som har börjat med detta ännu beror med stor sannolikhet på att de andra helt enkelt inte har hunnit bygga en marknadsföringsstrategi för detta ännu.
Är du trött på casinoreklam kommer du därmed att få stå ut med ännu mer av den varan framöver. När det kommer till annonser på Facebook hjälper det inte att du installerat en Ad-Blocker då annonserna kommer i form av sponsrade facebookinlägg. Du kan dock aktivt blockera facebookgrupper från att visas i ditt flöde – något vi rekommenderar om dina ögon börjar blöda av allt för många annonser om välkomstbonusar och snabba uttag.