Kindreds vd hyllar casinoregleringen
Casinoregleringen är positivt enligt vd på Kindred
Det är många inom casinobranschen som har varit kritiska till regleringen. Somliga menar att delar av regleringen är överdrivet sträng medan andra menar att reglerna är svårtolkade. Samtidigt har svenskarna till större delen varit glada att regleringar har skett på marknaden, även om allt såklart inte har varit frid och fröjd.
En som stämmer in i hyllningssång av regleringen är spelbolaget Kindreds vd Henrik Tjärnström. I en artikel på Breakit, säger han att regleringen är bra för dem då det ger dem mer klarhet och tydligare riktlinjer.
– Vi tycker att det är bra att Spelinspektionen visar vad som gäller och vart gränserna går. Sen får alla förhålla sig till det, säger han till Breakit.
Det som stuckit allra mest i folks ögon är den överflödiga casinoreklamen. Civilminister Ardalan Shekarabi har under flera månaders tid arbetat med att hitta lösningar på frågan om casinoreklamens vara eller inte vara.
I regleringen står det att casinoreklam ska vara måttfull. Många spelbolag har klagat på att detta inte är tillräckligt tydligt. Reklamombudsmannen fällde dessutom Ninja Casinons reklam i Stockholms tunnelbana. Den ansågs inte vara tillräckligt måttfull då budskapet lydde: ”Få dina pengar innan nästa station”. När reklamen blev fälld gick Ninja Casinons vd ut i media och menade att det var för stora begränsningar på reklamen och att de måste kunna marknadsföra sitt casinos fördelar.
Varken media eller reklamombudsmannen höll dock med Ninja och reklamen blev snabbt bortplockad från tunnelbanan. Det är dock inte enbart Ninjas reklam som upprört. Det är dock inte nödvändigtvis budskapen, utan snarare den stora mängden reklam som får folk att reagera. För Henrik Tjärnström är det dock knappast förvånande att reklamen varit så massiv.
– Vi hade sagt redan innan systemet kom på plats – att ger man 87 bolag, med cirka 150 varumärken, licenser – så är det inte konstigt att reklamen går upp på kort sikt innan den kommer att gå ned igen, säger han.
Civilminister Shekarabi fortsätter dock att arbeta för fullt med att komma till ställning gällande reklamen. För så sent som några veckor sedan besökte han Italien för att undersöka vilket resultat de haft sedan de helt och hållet förbjudit casinoreklamen. Ardalan har inte gjort några publika uttalanden gällande denna resan, men han har tidigare sagt att han inte utesluter ett totalförbud mot reklamen. Tjärnström anser dock att det är för tidigt att gå in och göra större ändingar i regleringen redan nu.
– Det är väldigt viktigt att man inte gör för stora förändringar för snabbt, för då finns risken att man snarare skadar systemet. Vilket kan leda till negativa effekter på kanaliseringen, alltså hur mycket av allt spel som sker i det regelrade systemet, säger han till Breakit.
Om vi kommer att få se några förändringar är i dagsläget oklart. Vi vet att viljan finns, men vi vet inte om belägg finns. Som marknaden ser ut nu i Sverige verkar det faktiskt vara mer positivt än negativt. Ett exempel på regleringen positiva inverkan är att Stödlinjen kontaktas mindre än någonsin, detta tror man beror på att fler har anslutit sig till Spelpaus. Detta innebär alltså att färre har problem med spel än tidigare.