Logo
Search

Detta lärde vi oss från Spelinspektionens möte

Spelinspektionens möte med svensklicenserade spelbolag 17 september 2019

Igår håll Spelinspektionen en live streamad konferens tillsammans med de spelbolag som har licens i Sverige. Som vanligt när det gäller denna typen av möten där myndigheter är involverade så handlar det om ett snustort möte där alla nyanser av grått blandas. Men med det sagt så ska vi också säga att det var väldigt lärorikt och intressant.

De gick genom ett flertal punkter gällande regleringen. Själva tanken med mötet är att informera om Spelinspektionens arbete så här långt och även förtydliga och skapa en effektiv dialog tillsammans med spelbolagen. Det kommer sannolikt att streamas många fler möten som detta i framtiden.

I denna posten tänker vi samla de punkter som vi fann mest intressanta från gårdagens möte. Om du själv vill se mötet kan du hitta en video från hela mötet i vårt nyhetsinlägg Spelbolagen inbjudna till möte med Spelinspektionen. Om du hellre vill ha en snabb redogörelse över några av de saker vi fann mest intressanta kan du läsa mer nedan.

Highlights från Spelinspektionens konferens

Generel information:

  • 106 licenser har delats ut sedan regleringen introducerades den 1 januari 2019. Av dessa är 102 fortfarande aktiva och ungefär 70 är för onlinespel.
  • Uppskattningsvis sker 9% av allt casinospelande på olicenserade casinon. Detta är något Spelinspektionen ser mycket allvarligt på och de utreder just nu tillvägagångssätt för att motverka att sådant sker. Betalningsblockeringar och lagändringar är några av de alternativ som kan bli en möjlighet.
  • Just nu utreder Spelinspektionen 42 misstänkta fall av regelbrott inom spelverksamhet. Detta sträcker sig från onlinespel till spel på färjor som står i kaj.
  • Spelinspektionen samarbetar med ett stort antal myndigheter i Sverige och spelmyndigheter utomlands. De främsta samarbetspartnerna är polismyndigheten, skatteverket och konsumentverket.
  • Ett casino är alltid ansvarigt för spelarna på deras sidor. Det är casinots ansvar att upptäcka om en spelare har problem med sitt spelande och kontakta denna personen för att hjälpa till med ett möjligt destruktivt spelsätt. Det är inte spelarens ansvar att kontakta casinot för att informera om deras spelproblematik.
  • 40 254 män och kvinnor har registrerat sig på Spelpaus. Det vanligaste alternativet är att blockera casinospel, lotterier och betting ”tills vidare”. Bland de som registrerat sig är en överväldigande del män. Totalt har 30 524 män och 9 630 kvinnor registrerat sig på avstängningstjänsten. Majoriteten befinner sig i åldersspannet 25 till 40 år.

Marknadsföring:

  • All reklam på TV, radion, nyheter och andra ställen där reklam kan finnas måste vara i moderation. Det är inte 100% klart vad detta innebär men exempelvis överdrivna uttalanden kan vara en del av detta. Fall inom detta bedöms individuellt.
  • Personer som har skrivit upp sig på Spelpaus ska aldrig någonsin nås av casinon i direktreklam. Detta innebär alltså att mejl och sms från casinon är strikt förbjudet att skickas till personer som blockerat sig.
  • Reklam riktad till olika målgrupper i sociala medier anses vara okej. Även fast det kan finnas personer som skrivit upp sig på Spelpaus inom den valda målgruppen.
  • I annonser och annan reklam ska alltid åldersgränser och information om hjälplinjer nämnas. Om reklamen innehåller ett bonuserbjudande ska de viktigaste omsättningskraven alltid nämnas. Kraven ska vara tydliga och lätta att förstå. Försök att dölja informationen genom exempelvis färgsättning som gör text svårläst är strikt förbjudet.
  • Casinon får inte använda värdeladdade fraser eller överdrivna påståenden i marknadsföring. Detta innebär alltså att de inte får påstå något överdrivet om vinstchanser eller uppmana till spelande.

Detta är ett axplock av allt som diskuterades under konferensen. Är dy nyfiken på att se hela streamen så finns det en länk längst upp i denna artikeln.