Gamification
Gamification är ett samlingsord för metoder att öka engagemang. Principen kan användas inom de mest skilda områden. Ett tydligt och klassiskt exempel på gamification är bonusprogram för kreditkort. Ett annat är bonusprogram för inköp i mataffären. Du får bonuspoäng för inköp och det ger dig ett incitament att fortsätta använda kreditkortet, handla i en viss mataffär, och så vidare.
Det var länge fullt möjligt för nätcasinon att vara mer eller mindre statiska i sina erbjudanden. Det finns för övrigt fortfarande ganska stora nätcasinon som har en mycket begränsad portfölj av erbjudanden. Emellertid kräver de flesta spelare lite mer än bara en välkomstbonus och några enstaka bonuserbjudanden. Det är här gamification kommer in i bilden. Casinosajter som arbetar med gamification försöker ge spelarna mervärde genom belöningar som successivt kan samlas ihop/låsas upp. Det gör spelupplevelsen mer intressant och dynamisk för spelarna. Från nätcasinonas sida är givetvis tanken att spelarnas engagemang ska öka.
Uppdatering: Observera att de belöningar som gamification tidigare varit associerat med inte längre är tillgängliga. Den svenska spellagen förbjuder alla former av bonusar som inte är inkluderade i en välkomstbonus. Du kan läsa mer om den svenska licensen och vad den innebär här.
Duelz
- Blixtsnabba uttag
- Över 400 spel
- Kul lojalitetsprogram
NYSpins
- Blixtsnabba uttag
- Varierat spelutbud
- Designen
VoodooDreams Casino
- Bra spelutbud
- Många utvecklare
- Lojalitetsprogrammet
Casumo
- Stor välkomstbonus
- Snabba uttag
- Mängder av slots och jackpottar
Vanliga typer av gamification
Ett koncept för gamification kan se ut på flera olika sätt. Det mest klassiska, och även det klart minst komplicerade, är det som bygger på insamling av poäng. För varje insats som placeras på spel adderas poäng till ett saldo. Dessa poäng kan sedan ge olika fördelar. Vanligt är att du som spelare kan utnyttja dem för att få belöningar såsom freespins och bonusar. Nedan kan du läsa lite mer om både denna typ och två andra, lite mer nyskapande, former av program med gamification.
Gamification med poäng
Lojalitetsprogram med bonuspoäng som grund är nästan lika gamla som nätcasino i sig. Nätets äldsta casino, Intercasino, lanserade faktiskt ett VIP-program redan 1996! Idag för nya nätcasinon som Casimba och Spinrider stafettpinnen vidare.
Belöningsprogram av den här typen är ytterst enkla att förstå. Varje gång du omsätter en viss slant kommer du att tjäna ihop poäng. Det kan till exempel handla om att du får 1 poäng för varje 100 kr du spelar för. När du sedan når minst en viss poängsumma, till exempel 500 poäng, har du möjlighet att få en belöning. Normalt är belöningen i form av en cashback på ett belopp som motsvarar någon procent av vad du har omsatt. Du väljer själv när du vill göra inbytet.
En värld av olika belöningar
Den typ av gamification för casino som är mest på tapeten just nu, och som förmodligen ger oss spelare mest nytta, är den som omfattar ett större antal olika belöningar som vi kan kvittera ut löpande medan vi spelar. Voodoo Dreams och Casumo är två exempel på sajter som har tagit den här vägen.
Det är fortfarande omsättningen som är i fokus, men bredden i de olika erbjudandena som kan aktiveras löpande är större än vad den är för de mer traditionella programmen. I stället för att enbart kunna plocka ut en cashback, kan du på exempelvis Voodoo Dreams aktivera freespins mot eller utan insättning, bonuspengar och även kontanta belöningar.
Inköpen görs i en slags shop och valutan är poäng eller liknande. På Ikibu Casino använder du ”frön” för att köpa belöningar, på Casino Heroes använder du i stället ”rubies”.
Program med många och tydliga lojalitetsnivåer
Det finns också ett antal nätcasinon som kombinerar klassiska lojalitetsprogram med lite mer innovativa delar. Hos dessa, varav Rizk och NY Spins är tydliga exempel, finns många ”nivåer” att avancera mellan, och varje gång du når en ny nivå så belönas du med diverse deals. Normalt är belöningarna gratis i den meningen att det inte krävs extra insättningar för att aktivera dem.
Hoppet till nästa nivå kan göras mer eller mindre tydligt. Rizk är ett exempel på en sajt där det inte går att missa att man har nått en ny nivå. Så fort det sker får man nämligen ett meddelande om att man har två lyckohjul att spela på.
Exempel på gamification
För en mer detaljerad bild av några utmärkta exempel på gamification på nätcasino, se nedan kring fem stycken större svenska casinosajter.
Highroller Casino
Obs: Highroller Casino är inte längre tillgängligt i Sverige.
Highroller Casino är kanske den casinosajt som har den största bredden i de olika belöningarna som finns att ta del av. Här finns både mynt, freespins, gratisbonusar, kontanter och hemliga gåvor att inkassera. Din omsättning avgör vilka deals du får kvittera ut och det är genom att avancera på en karta med olika stadsdelar i fiktiva Metrocity som du avancerar i äventyret.
På Highroller Casino får alla spelare en egen sida där de olika belöningarna samlas. Det finns också en shop med många olika typer av freespins-erbjudanden. Det mest speciella är nog ändå att du löpande har chans att stjäla mynt från andra spelare. Idén är att aktiva spelare kan lägga beslag på mynt lite då och då, medan mindre aktiva spelare i stället riskerar att bli bestulna.
Rizk
Rizk ligger, liksom Highroller Casino, på iGamingCloud-plattformen. Denna är mer eller mindre skräddarsydd för att ge sajtägarna goda möjligheter att lansera program för gamification. Rizk var egentligen den första sajten att utnyttja denna möjlighet i större utsträckning. Här får vi spelare försöka avancera i nivåer, och för varje ny nivå vi når får vi garanterade (och omsättningsfria) belöningar.
Det är snurr på Wheel of Rizk och Super Wheel of Rizk som är i fokus. På dessa hjul kan vi snurra hem gratissnurr. Hur vi ligger till på resan mot nästa nivå kan vi hela tiden se på en mätare som fylls på genom de insättningar som görs.
Casumo
Casumos belöningsprogram är ett av de mest klassiska på nätet. Det är uppbyggt kring vad som bäst kan klassas som ett casinoäventyr och det finns många olika belöningar att spela hem.
För det första har alla spelare möjlighet att successivt nå nya nivåer (med sin omsättning). Efter en avklarad nivå dyker det upp en värdesak som symboliserar freespins eller någon annan belöning. Ju högre upp i nivå man kommer, desto större blir värdet av belöningarna. Det går också att få ytterligare värdesaker genom att göra nya insättningar.
För det andra finns ett unikt system med troféinsamling. Det är överlag för syns skull, men det kan vara attraktivt för vissa att se bland annat vilka olika vinstkombinationer man har lyckats träffa.
NYSpins Casino
NYSpins har ett klart unikt lojalitetsprogram. I detta får spelarna göra en resa genom New York City och göra nedslag vid en mängd olika sevärdheter och landmärken som successivt låses upp i takt med att man spelar. Antalet är faktiskt närmare 120 stycken!
För varje landmärke och sevärdhet presenteras ett erbjudande. Vissa är kostnadsfria (betalas med intjänade poäng) medan andra också kräver en insättning. När ett erbjudande är upplåst kan det sedan utnyttjas hur många gånger som helst. För en spelare som lyckas låsa upp alla närmare 120 stycken landmärken finns alltså lika många olika erbjudanden att utnyttja när som helst.
Casino Heroes
Det går inte att presentera information om gamification inom onlinecasino utan att nämna Casino Heroes. Den här sajten kan nämligen helt klart sägas vara pionjären inom konceptet. Redan vid starten våren 2014 presenterade dåvarande Casino Saga ett komplett koncept för gamification i ett slags ”casinoäventyr”, och konceptet har bara byggts på med tiden.
Casino Heroes lojalitetsprogram har i princip alla de beståndsdelar som man kan kräva av ett komplett gamification-program. Här finns tre världar som spelarna kan navigera igenom genom att omsätta riktiga pengar på spel. Vid jämna mellanrum finns skattgömmor att plocka upp och bossar att möta. De så kallade bossfighterna är minispel som ger en hel del extra underhållning.
Belöningarna i världarna i Casino Heroes kan vara i form av freespins, kontanter, bonuspengar och rubies. Rubies används som valuta i den fullmatade shop med freespins med olika värden som finns på sajten.
Fördelar för dig som spelare
Tjusningen i att spela casino, med den spänning och den underhållning spelformen ger, är alltid i centrum. Dock är det ingen som säger nej till att få extra belöningar bara för att spela som vanligt. Det gör förmodligen spelandet på en viss sajt mer attraktivt och roligare.
En uppenbar fördel med gamification, är att det blir mycket tydligt vad som föranleder att man får belöningar. Det gör spelandet mer transparent. Klarar man exempelvis en nivå får man något extra – knepigare än så är det inte. Man behöver inte fråga efter goodwill i supporten och man kan enklare räkna på vad ett erbjudande är värt.
En annan fördel är att man får mer tillbaka på casinon med gamification. Detta gör att risken i spelandet faktiskt minskar. Hur stor skillnaden blir jämfört med att spela utan gamification beror givetvis på vilken sajt man spelar på, men några extra tiondelar på den totala återbetalningen (RTP) kan man nog räkna med.
Vilken modell är bäst?
Vilken modell för gamification (se ovan) som kan anses vara ”bäst” överlag är omöjligt att säga. I mångt och mycket avgörs ett lojalitetsprograms nytta av dina egna preferenser som spelare. Om du successivt och med jämna mellanrum vill kunna ta del av belöningar och överraskningar bör du kanske välja ett program med många och tydliga lojalitetsnivåer. Om du är beredd att vänta på lite större belöningar bör du kanske i stället kika närmare på program av den mer klassiska typen där du löser in bonuspoäng mot kontanter/bonusar när du vill.
Att nämna i sammanhanget är också att din omsättning alltid är i centrum. Ju mer du spelar för, desto mer får du ”tillbaka” i olika typer av program. Om du spelar för mycket blygsamma belopp är det i huvudsak den extra underhållning som gamification-programmen ger som du kan fokusera på. Spelar du mycket bör du emellertid fokusera mer på värdet. Att få 10 freespins i belöning när du har nått en ny nivå är kanske inte så intressant om du spelar för 20 kr, 30 kr eller mer per spelrunda.
Framtiden för gamification
Den typ av program för gamification casino som växer snabbast är den som inkluderar en slags fiktiv värld och som omfattar en rad olika typer av belöningar. Det är också den typ som vi tror kommer att vara störst i framtiden. Modellen ger nämligen spelarna ett betydligt mervärde i och med att allt inte handlar om vinster och förluster i själva spelen.
Om vi gör en mer generell spaning mot framtiden kan vi identifiera tre trender. Dessa är redan ganska tydliga och de kommer förmodligen stärkas under de kommande åren.
Omsättningsfria belöningar
Det är mycket tydligt att de casinosajter som erbjuder omsättningsfria freespins och andra belöningar tar större marknadsandelar. Det är naturligt. Belöningar i gamification-program är sådana spelarna redan har ”tjänat in” genom spelandet. Att de då ska vara omsättningsfria är något som många tycker ska vara självklart.
Inte bara casinobelöningar
I pokerns värld har det länge varit vanligt med andra belöningar än just spelrelaterade sådana i lojalitetsprogram. Typiska exempel är gadgets, turneringsinköp, kläder, resor och även bilar (!). Det är något vi tror kommer att bli vanligare också på nätcasino. Metal Casino är en sajt som går i frontlinjen för denna utveckling med de unika prylar som går att köpa i shoppen.
Större valfrihet i olika äventyr
Som det är nu får alla spelare samma belöningar. Vi tror att flera nätcasinon i framtiden kommer att diversifiera sina gamification-program för att ge spelarna fler valmöjligheter. Vissa spelare kanske främst vill ha cashbacks medan andra kanske helst önskar sig freespins – med framtidens gamification för casino blir nog möjligheterna att välja lite större. Vad det kommer innebära i praktiken vet vi inte ännu, men räkna med att det kommer vara till er spelares fördel.